QuinteQ vliegwiel

Technologie informatie

Door het inzetten van het QuinteQ vliegwiel kunnen hoge vermogenspieken en dalen worden opgevangen op een korte en lange termijn. Dat betekent dat er in enkele seconden een complete megawatt geleverd kan. In pieken tussen seconden en een uur, is dit een nieuwe kansrijke technologie. Het systeem is gemaakt van lichtere materialen, daardoor kan het compact worden gebouwd en ingezet in containers. Dit maakt het vliegwiel makkelijk te transporteren naar een andere locatie. Het is magnetisch gelagerd, waardoor er geen slijtage is op de as van het draaiende wiel. Dit geeft nagenoeg geen verliezen. Doordat het vliegwiel vermogenspieken kan leveren en opvangen op locaties waar het lastig is om netuitbreiding te doen of een permanente, grootschalige oplossing te plaatsen, geeft het de industrie flexibiliteit.

Energie-opslag Power2x

Technology Readiness Level 6/9
Development Technology demonstration Mature / Proven

Voor wie interessant

  • Eigenaren en exploitanten van snellaadpleinen van electrische bussen, vrachtwagens met een grotere netaansluiting.
  • Trams, metro en treinen voor het opvangen van remenergie en peakshaving.
  • Bedrijventerreinen of woonwijken met eigen opwekking en microgrid die netstabilisatie nodig hebben en peakshaving.
  • Exploitanten van torenkranen, kranen bij havens die energie willen terugwinnen en willen peakshaven.
  • Traders in energie die met name op onbalansmarkt snel grotere vermogens willen leveren.
Parameters

Voor- en nadelen

  • Het vliegwiel zweeft in een magnetisch veld, gebaseerd op een supergeleidend kristal. Dit resulteert in minder slijtage, waardoor de technologie langer mee gaat.
  • Het vliegwiel is gemaakt van licht materiaal, waardoor het vliegwiel ingezet kan worden in verplaatsbare containers.
  • Deze technologie is gebaseerd op tientallen patenten van Boeing die in wereldwijde licentie zijn bij QuinteQ.
  • Door bovenstaande biedt het vliegweel extreem lage kosten voor energie-opslag, namelijk: €0,03 per Kilowatt uur Levelised cost of storage (LCOS).
  • Niet geschikt voor langere termijnopslag
Specificaties
  • Cycles Het vliegwiel biedt ruim 350.000 cycles, waardoor het zowel een economisch als duurzaam alternatief is voor 2018 en reguliere 2019 batterijsystemen.
  • Materiaal Het vliegwiel is gemaakt van carbon, in plaats van metaal. Dit biedt de mogelijkheid tot een kleiner en handzamer model, waardoor het vliegwiel ingezet kan worden in verplaatsbare containers.
  • Grootte De modulaire opstelling maakt dat opschaling van het systeem relatief makkelijk te realiseren is.
  • Kosten €0,03 per Kilowatt uur Levelised cost of storage (LCOS).
  • Onderhoud Het vliegwiel zweeft in een magnetisch veld, gebaseerd op een supergeleidend kristal. Dit resulteert in minder slijtage, waardoor de technologie langer mee gaat.
terug naar de Technologie database

Ben je geïnteresseerd en wil je meer weten over deze techniek?