QuinteQ en FLIE starten toepassingsonderzoek naar hightech vliegwiel voor efficiëntere energieopslag

Vliegwiel voor efficiëntere energieopslag

Dankzij de groei van opwekking van zonne- en windenergie, is er steeds meer behoefte aan flexibilisering. Hoe kunnen vraag en aanbod goed op elkaar worden aangesloten? Energie-opslag is een essentieel onderdeel van de oplossing. Door het inzetten van het QuinteQ vliegwiel kunnen pieken en dalen worden opgevangen op een korte en lange termijn. QuinteQ Energy – de Nederlandse ontwikkelaar en producent van het wrijvingsloze vliegwiel – zal samen met het Fieldlab een onderzoek starten naar de meest optimale toepassing van deze kansrijke innovatie.

Kostenefficiënt stroom opslaan en inzetten

Door het inzetten van het QuinteQ vliegwiel kunnen hoge vermogenspieken en dalen worden opgevangen op een korte en lange termijn. Dat betekent dat er in enkele seconden een complete megawatt geleverd kan. In pieken tussen seconden en een uur, is dit een nieuwe kansrijke technologie. Het systeem is gemaakt van lichtere materialen, daardoor kan het compact worden gebouwd en ingezet in containers. Dit maakt het vliegwiel makkelijk te transporteren naar een andere locatie. Het is magnetisch gelagerd, waardoor er geen slijtage is op de as van het draaiende wiel. Dit geeft nagenoeg geen verliezen. Doordat het vliegwiel vermogenspieken kan leveren en opvangen op locaties waar het lastig is om netuitbreiding te doen of een permanente, grootschalige oplossing te plaatsen, geeft het de industrie flexibiliteit.

Het vliegwiel zweeft in een magnetisch veld, gebaseerd op een supergeleidend kristal. Dit resulteert in minder slijtage, waardoor de technologie langer mee gaat.

Het vliegwiel is gemaakt van carbon, in plaats van metaal. Dit biedt de mogelijkheid tot een kleiner en handzamer model, waardoor het vliegwiel ingezet kan worden in verplaatsbare containers.

Het vliegwiel biedt ruim 350.000 cycles, waardoor het zowel een economisch als duurzaam alternatief is voor ‘reguliere’ batterijsystemen.

Deze technologie is gebaseerd op tientallen patenten van Boeing die in wereldwijde licentie zijn bij QuinteQ.

Door bovenstaande biedt het vliegweel extreem lage kosten voor energie-opslag, namelijk: €0,03 per Kilowatt uur Levelised cost of storage (LCOS).

Opzet van de toepassingstudie

In deze studie wordt onderzocht wat het vliegwiel kan betekenen voor het versnellen van de energietransitie. Door overdag het overschot aan energie op te slaan voor gebruik in de avond, hoeft er in de avond geen of minder energie opgewekt te worden. Daarnaast wordt bekeken hoe het vliegwiel gecombineerd met een flow batterij (HESS) en softwareplatform leidt tot grootschalige opslagmogelijkheden. Bij beiden mogelijkheden wordt onderzoek gedaan naar de haalbaarheid, de markt, businesscases, wet- en regelgeving en potentiële test- en demolocaties.

Vliegwiel
Vliegwiel

Next steps

Omdat het vliegwiel al een paar jaar in ontwikkeling is bij Boeing, bevind de innovatie zich op dit moment al in TRL 6. De bouw van het prototype is in volle gang dit zal naar verwachting in september 2021 gereed zijn. Het is de bedoeling om na de toepassingsstudie, demonstratietests uit te voeren.

Voor wie interessant

De technologie is breed industrieel toepasbaar voor organisaties die elektrische flexibiliteit nodig hebben. Voorbeelden zijn:

  • (Logistieke) organisaties die veel elektrische stroompieken hebben, vraag en/of aanbod. Denk aan Havens. Distributie, Heftrucks, Parkeergarages. E-logistics. Kranen. Bedrijventerreinen.
  • Organisaties waar in grote hoeveelheden energie wordt opgewekt en het net dit niet altijd aan kan. Een vliegwiel kan dit afvangen, waarna het kan worden opgeleverd op het gewenste moment.
  • Organisaties die geïnteresseerd zijn in trading op de energiemarkt.

Gerelateerde projecten